osoba otyła

Otyłość a zdrowe stawy

Otyłość to choroba cywilizacyjna, której występowanie w XXI wieku stało się powszechne. Niestety, jej skutki są bardzo groźne dla naszego zdrowia, nie powinniśmy więc lekceważyć zaburzeń naszej wagi. Jedną z poważniejszych przypadłości, do której może prowadzić otyłość, są choroby stawów.

Jak waga wpływa na stawy?

Zwyrodnienie stawów to jedna z typowych dolegliwości, których występowanie jest ściśle związane z otyłością. Dotyczy to szczególnie stawów kolanowych, które poddawane są poważnym obciążeniom mechanicznym. Bardziej narażone na kłopoty ze stawami są kobiety, aniżeli mężczyźni.

 

Zwyrodnienie stawów jest o tyle poważną przypadłością, że utrudnia poruszanie się. Osobom otyłym nie jest łatwo poruszać się już ze względu na swoją wagę. Jeżeli jeszcze stawy zaczynają odmawiać posłuszeństwa, wówczas kłopot staje się większy.

 

Dieta na zdrowe stawy

Jak zatem zapobiegać zwyrodnieniom stawów spowodowanym otyłością? „Najprostszym” rozwiązaniem jest przestrzeganie specjalnej diety dla stawów, dzięki której zrzucimy kilka zbędnych kilogramów, jednak nie jest to wcale takie proste. Odchudzanie bowiem wymaga nie tylko przestrzegania diety, ale również samodyscypliny.

 

Na zdrowe stawy szczególnie polecany jest nabiał. To znakomite źródło białka, a więc budulca kości. Znajdziemy je w mleku, jogurtach, serach, czy też jajkach. Warto również wprowadzić do swojego jadłospisu także więcej zbóż oraz warzyw strączkowych. Przykładem tego typu produktów będą chociażby pełnoziarniste pieczywa. Istotną rolę w żywieniu osoby mającej problemy ze stawami odgrywają także ryby morskie, oliwa oraz warzywa i owoce. Nie należy także zapominać o galaretkach, które zawierają dużo kolagenu. Należy jednak pamiętać, że sama dieta nie wyeliminuje dolegliwości stawów. Metaanaliza opublikowana w 2010 roku potwierdza, że glukozamina podawana osobno lub jej połączenia nie zmniejszają bólu stawów i nie mają wpływu na zwężenie szpary stawowej. Aby wzmocnić kondycję stawów należy zażywać kompleksowy suplement diety, który zawiera połączenie kwasu hialuronowego i siarczanu chondroityny.
 

Jak poprawić kondycję stawów?

W dbaniu o stawy najważniejszą sprawą jest ruch. Dzięki ćwiczeniom fizycznym stawy ruszają się, a co za tym idzie stają się sprawniejsze. Dobrze jest także pilnować, by poszczególne części ciała były równomiernie obciążone. Na przykład, gdy idziemy z zakupami, możemy nieść jedną siatkę w jednej ręce, a drugą, w drugiej. Ponadto, warto również popracować nad redukcją masy ciała. Stawy lepiej pracują, jeśli są mniej obciążone. Warto też przyjrzeć się dokładnie meblom, których na co dzień korzystamy. Otóż to jak wyprofilowane są krzesła czy fotele ma spory wpływ na to jak pracują nasze stawy. Ważne jest także łóżko, a konkretnie materac. Ma on bowiem duże oddziaływanie nie tylko na stawy, ale i na kręgosłup.

 

Otyłość to poważny problem cywilizacyjny. Jego waga jest ogromna, albowiem wpływa on negatywnie na zdrowie człowieka, który na nią cierpi. Warto więc zrobić wszystko, aby zachować formę oraz szczupłą sylwetkę, co uchroni nas przed przykrymi konsekwencjami natury zdrowotnej.

 

 

Paweł Stasiuk